torsdag 14 april 2011

En första berättelse från Skottland

Nu har jag äntligen tagit mig i kragen och satt mig ner för att blogga lite. Tanken innan jag flyttade var att blogga en Skottlandsberättelse i veckan, efter inspiration från min vän Susanne “Amerikabrev” Vejdemo. Nu har de ambitionerna hamnat lite i skamvrån redan från början eftersom det redan har gått 11 (!!) dagar sedan jag landade på Edinburghs flygplats under en strålande himmel. Veckorna har gått i ett, och de lediga stunder jag haft har ägnats antingen åt att vila upp mig; ta det lugnt eller passivt strosa omkring utan större krav på tankeverksamhet. Men jag lovar bot och bättring när väl rutiner och liv satt sig!

Sammanfattningsvis kan jag berätta att allt har löpt smidigt; jag har bland annat:


  • Fått tag på en klättrande psykologidoktorand att dela lägenhet med (jag flyttar in nu på söndag).
James Clerk Maxwell Building - Här kommer jag tillbringa de närmaste åren
  • Irrat mig in i James Clerk Maxwell Building, upp på andra våningen, igenom ett virrvarr av korridorer, och försynt frågat en förbihastande herre om var Glenn Marion sitter. Efter att ha upptäckt att Glenn ännu inte dykt upp, blev jag omkringbollad mellan lite olika människor innan jag fick sittplats i mitt blivande kontor framför min ännu inte helt uppbackade dator, väntande på min handledare Glenn, som inte dök upp förrän en timme efter att jag kom in. En spännande början på det nya jobbet!
  • Har därefter träffat alla mina handledare och bihandledare som samtliga verkar vara trevliga människor och ytterligt kompetenta på vad de gör.
  • Varit på en tredagars resa med projektmöte på ett zoo, där deltagare från alla sex länder i EU-projektet WildTech (som är det projekt som kommer försörja mig de närmaste tre åren) var med, och fått ett väldigt ungefärligt hum om vad som kanske, eventuellt, kommer att vara intressant och möjligt att analysera och skriva artiklar om framöver.
Snöleopard
  • Ätit middag med utsikt över två lekande snöleoparder, och med den ytterst trevliga värdinnan och tillika zoodirektören som bordsdam.
De hade lövskärarmyror bakom spegeln på toaletten!
  • Installerat mig på mina två kontor, och därmed besökt två av mina tre(!) arbetsgivare.

90-årig dam vid namn Elisabeth som jag träffade på meditationen. Jag skulle hälsa från henne till Farmor :-).
  • Hunnit både meditera och slänga folk i backen (på ett vänligt sätt!).


Kinesmat med aikidofolk efter träningen ca 23....

  • Träffat ett femtiotal unga statistiker från det brittiska kungadömets alla hörn under tre dagar, och lyssnat på Storbrittaniens högste statistiker (“National Statistician” - det är en titel det!) som höll ett entimmars föredrag för oss.



  • Spankulerat och fotograferat på en ärkebrittisk strandpromenad med tillhörande sandstrand.


  • Ätit fish and chips, druckit cream tea, ätit oändliga mängder trekantssmörgåsar och njutit av ett fantastiskt vårväder. Utifrån mina samlade ytterst slumpmässiga undersökningar av det skottska vädret förväntar jag mig minst 80% sol, kvittrande fåglar samt blommor och grönska i full prakt under mina kommande år här i Edinburgh!

Saknar alla vänner, platser och kollegor i Stockholm. Massa tankar och stor kram!

Gustaf

3 kommentarer:

  1. Jag överlämnar härmed det veckliga ansvaret att underhålla, förtjusa och förfasa vänkretsen med utlänningstokerier till dig, nu när mina Amerikabrev snart tar slut!
    Hur kommer det sig att du har två kontor? Får du ta med dig snöleoparden hem? Och du vet väl, att i de flesta andra länder så hade myror på toaletten varit ett hälsoproblem... :-)

    SvaraRadera
  2. Låter som att du har det bra! Härligt det låter med sol hela tiden =) själv börjar jag så sakteliga att vänja mig vid min praktik, känns som om det är möten hela tiden så det måste ju betyda att alla på jobbet vant sig vid mig =)
    ta hand om dig och njut av vädret!
    kramar

    SvaraRadera
  3. Susanne: svarar på första frågan i nästa blogg - det är lite komplicerat....
    Tror att det vore elakt att bara ta hem den ena leoparden - de verkade väldigt kära, och jag tror inte jag har plats för två. Och myrorna städar ju undan löv, så så farliga kan de inte vara :-)

    SvaraRadera