lördag 31 december 2011

Skottlandsbrev 6: En höst i Skottland

Innan man vet ordet av har en höst passerat och jag sitter hemma i Sverige på nyårsafton.
Som vanligt dyker den där dubbla känslan upp;
"Det var ju nyss det var sommar - jag har inte hunnit göra ett dyft!"
samtidigt som
"herregud vad mycket saker som hänt - det finns ingen möjlighet att beskriva allt!"

(Jag har en teori om att det har att göra med vår tidsuppfattning: händer det mycket så är man så uppe i nuet att framtiden kommer rusande samtidigt som dåtiden rusar bort med samma fart.)

Om jag i någon form av minnesanda för framtida barnbarn och andra intresserade skulle försöka plocka upp lite saker skulle det bli ungefär så här:


Augusti

Landa i Edinburgh efter några svenska sommarmånader.
Sedan snart åka på statistikkonferens i djupaste England (aka Coventry) via en oväntad tågresa efter att min väckarklocka envisades med att inte väcka mig i tid för det bokade flyget. Sedan vara på statistikkonferens och ha mycket roligt med nördande och hitta-berömd-statistiker-leken.

Glencoe


Redan veckan därpå blev det avbrott med Linda-besök och därtill hörande utforskande av skottska kullar och knott i Glencoe. Glencoe är ett av de närmaste områdena för vandring i skottska högländerna och kan definitivt rekommenderas - det är bedårande vackert! Man ska dock helst ha tillgång till bil; det fanns tillräckligt med vandringsleder inom gångavstånd för ett par dagars vandring men inte mycket mer.

Shlomo (närmast kameran) med gäster


Dessutom var den stora Fringe Festival i full gång (Edinburgh har 12 festivaler per år och åtskilliga mindre events, bland annat en filmfestival i juni, en matfestival  i juli och en sagofestival i oktober - se nedan), så några dagar tillbringades med att springa på komedishower, akrobatuppsättningar av Shakespeare och konserter av ensamma vokalister som använde sin röst som en hel orkester.


Augusti avslutades med en veckas jobbande i Karditsa i centrala Grekland, minst fem timmars bussfärd från närmaste storstad.  Målet med resan var att få tag på fina, prydliga data och vara helt klar för att göra en massa häftiga statistiska analyser så fort jag kom hem.
Det.... var inte riktigt vad som hände. Kombinationen av en stark hierarkisk kultur, en chef som har en helt egen agenda för vem som ska göra vad med intressanta siffror, och en krisande grekisk ekonomi som gjorde att folk var borta på alla möjliga krismöten gjorde att jag inte kom hem med det jag hade väntat mig - men väl med ett antal nya kontakter, minnen av god mat och det majestätiska meteora, och inte minst ett par handgjorda sandaler gjorda av poet-sandalmakaren i Aten. Inte en helt förspilld resa med andra ord!

Poet och sandalmakare


September

De första veckorna var tillräckligt lugna för att jag skulle kunna börja landa i min höstrutin - meditera några morgnar i veckan, cykla ut på landet till Roslin Institute ett par dar i veckan, träna lite aikido och arbeta på BioSS. Omväxlande pissväder och strålande sol, precis som det brukar vara i Skottland. Andra halvan av september kom sedan vördade Fader och Moder på besök för firande av pappas 60-årsdag. I sällskapet fanns även mina två syskon och Linda.  Det blev några intensiva dagar med god mat, shopping, whiskyprovning (med Cadenhead, som jag fått anledning att återkomma till fler gånger), och lite hederligt turistande såsom Camera Obscura, fyllt med optiska illusioner och Scottish sea bird centre i det mycket pittoreska fiskesamhället North Bewick.

Familjen på besök



Så fort föräldrarna åkt var det dags för ytterligare en jobbresa till Grekland, denna gång på stort projektmöte  tillsammans med doktorandkollega samt handledare. Ibland är det här med forskning som yrke ganska trevligt. Visserligen var det mest arbete, men det fanns tid för en del sol och bad och ett par fantastiska fiskmiddagar.

Halkidiki - hårt jobbandes

Oktober

Några hundra meter från min lägenhet finns det Skottska centret för sagoberättning. Jag har gått förbi där åtskilliga gånger, och alltid undrat vad det är för ett kufiskt ställe. I slutet av oktober arrangerade dom sin årliga sagoberättarfestival, så vi tog chansen att besöka lite olika evenemang; en italiensk kvinna från Sardinien som hade åkt runt och intervjuat gamla kvinnor i byarna där, och som berättade sagor tonsatt av traditionell musik framförd av hennes make; grekiska sagoberättare som berättade sagor ur den klassiska mytologin ackompanjerat av dansare; några stycken skottar norrifrån som berättade lokala sagor; och den stora grande finale - berättande av hela odysseen, från början till slut, av ett tjugotal berättare som avlöste varandra och framförde den utantill, och utifrån deras egna personlighet och berättarstil. 
Det är svårt att beskriva sånt här i andra hand, men jag lyckades i alla fall spela in några av de skottska sagorna, och har lagt upp dom nedan:














Resten av november och december gick snabbt (med undantag för ett kortare Sverigebesök som innefattade besök på Statens Veterinärsmedicinska Anstalt med sågade älgkäkar, flådda björnar, en död lodjursunge och en berguv).
Månaderna passerade i  en ganska stabil blandning av meditation, en massa pluggande för att försöka hänga med i de två mattekurser jag läst under hösten, lite försök att få ihop en vetenskaplig artikel, aikidoträning inför en gradering, vara statistiklärare åt en tandläkare,   några svampturer (jag var med Southeast Scotland Funghi Society på en exkursion!), och regnigt, skottskt väder.
Skottsk höst!


Efter en sista vecka med panikpluggande för att klara av en inlämningsuppgift, en lägenhetsfest med några av Ollies vänner, lite teaterbesök, och fyra dagar i sträck av alldeles för lite sömn, satte jag mig så en sista gång på de något obekväma, gula stolarna i Ryan Airs trånga flygplan för att så komma hem till fädernelandet med lite kalle anka, gamla vänner och klassisk Julmat. En efterlängtad avrundning på året!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar